Programma 3 Water
Programma 3 | Water | |||||
Jaarrekening | Ontwerp begroting 2018 | Actuele begroting 2018 | Jaarrekening 2018 | Bedrag verschil | Begroting 2019 | |
Lasten | 11.133 | 5.497 | 8.866 | 7.239 | 1.627 | 7.772 |
Baten | -1.028 | -835 | -3.630 | -3.359 | -271 | -1.835 |
Saldo van baten en lasten | 10.105 | 4.662 | 5.236 | 3.880 | 1.356 | 5.937 |
Stortingen reserves | 5.431 | 4.722 | 4.722 | 4.722 | 0 | 13.256 |
Onttrekking reserves | -1.421 | -197 | -3.826 | -2.644 | -1.182 | -510 |
Resultaat | 14.114 | 9.187 | 6.132 | 5.958 | 174 | 18.683 |
Toelichting
In onderstaande tabel wordt het verschil tussen de actuele begroting en de jaarrekening nader gespecificeerd.
# | Omschrijving | Bedrag | V= voordeel / N= nadeel | Neutraal / Uitgestelde Intentie |
Lasten | 1.627 | V | ||
1 | Uitvoeringsregeling Recreatief personenvervoer over water | 1.418 | V | Onttrekking (9) |
2 | Uitvoeringsregeling Kennisontwikkeling bodem en water Noord-Holland | 187 | V | Baten (7) |
3 | a) Hogere bijdrage aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied | -97 | N | |
b) Grondwateranalyses | -49 | N | Voorziening | |
4 | Deelname agenda Klimaatadaptatie MRW | 286 | V | Waarvan 100 UI |
Overige verschillen afzonderlijk kleiner dan € 100.000 | -118 | N | ||
Baten | -271 | N | ||
5 | Bijdrage Rijkswaterstaat voor ecologische maatregelen Markermeer | -1.500 | N | |
6 | Project Kust op Wacht | 1.238 | V | |
7 | Uitvoeringsregeling Kennisontwikkeling bodem en water Noord-Holland | -187 | N | Lasten (2) |
8 | Opbrengst Grondwaterheffing | 178 | V | Voorziening |
Stortingen reserves | 0 | |||
Geen verschillen | ||||
Onttrekking reserves | -1.182 | N | ||
9 | Lagere onttrekking reserve Waterrecreatie | -1.418 | N | Lasten (1) |
10 | Hogere onttrekking reserve Meekoppelkansen | 236 | V | Resv. TWIN-H |
Toelichting
Lasten
- De Uitvoeringsregeling Recreatief personenvervoer over water is in 2018 vastgesteld voor 2018 en 2019, met een totaal subsidiebudget van € 3 miljoen. Dit budget is grotendeels in 2018 begroot, maar had over beide jaren verspreid moeten worden. Bovendien kost het tijd om de regeling bekend te laten worden en hebben aanvragers tijd nodig om met een aanvraag te komen. Daardoor vallen in 2018 de lasten en daarmee de onttrekking uit de reserve Waterrecreatie € 1,4 miljoen lager uit (zie ook bij onttrekking reserves). In 2019 zal extra aandacht worden besteed aan de communicatie over deze uitvoeringsregeling
- Er zijn minder subsidies verleend op grond van de Uitvoeringsregeling Kennisontwikkeling bodem en water Noord-Holland. Hierdoor vallen de baten ook lager uit (zie bij baten, nr. 6).
- In 2018 zijn grondwateranalyses uitgevoerd. Daarnaast is de bijdrage aan de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (NZKG) voor grondwatertaken hoger doordat er een aanvulling is geweest op de uitvoeringsovereenkomst. In totaal vallen de lasten daardoor € 146.000 hoger uit, waarvan
- een deel (€ 97.000) nadelig
- een deel (€ 49.000) neutraal omdat dit ten laste komt van de voorziening Grondwaterheffing
- In 2018 zijn werkzaamheden verricht die niet in de watervisie zijn opgenomen zoals deelname aan de agenda Klimaatadaptatie MRW, waarbinnen Noord-Holland trekker is van Vitaal en Kwetsbaar en aansluiten bij pilots OV knooppunten. Deze werkzaamheden zijn gefinancierd met middelen uit programma 2 en 4. Hierdoor zijn de middelen zoals gereserveerd voor de watervisie in programma 3 niet tot besteding gekomen.
Baten
- Van Rijkswaterstaat zou in 2018 een bijdrage van € 1,5 miljoen ontvangen worden voor ecologische maatregelen Markermeer. Aan het eind van 2018 heeft RWS de voorwaarde gesteld dat de bijdrage pas beschikbaar wordt gesteld als de provincie voorbereidingswerkzaamheden heeft uitgevoerd. De bijdrage wordt nu alsnog in 2019 verwacht. De baten in programma 3 vallen lager uit. Daar tegenover staat een lagere storting in de reserve TWIN-H (programma 8).
- Bij de accountantscontrole bleek dat voor het project Kust op Kracht Tranche 1, naast bijdragen van derden, provinciale middelen op de balans waren opgenomen. Volgens de begrotingsregels (BBV) is dit niet toegestaan. Dit is gecorrigeerd, waardoor de baten hoger uitvallen met € 1,2 miljoen. Deze middelen zullen, middels resultaatsbestemming, gestort worden in de reserve Meekoppelkansen bij dijkversterkingen.
- Er zijn minder subsidies verleend op grond van de Uitvoeringsregeling Kennisontwikkeling bodem en water Noord-Holland. Hierdoor vallen de bijdragen van de waterschappen ook lager uit (zie bij lasten, nr. 2).
- De opbrengst van de Grondwaterheffing is € 178.000 hoger dan geraamd met name omdat door de drinkwaterbedrijven meer grondwater is onttrokken.
Stortingen Reserves
Geen verschillen
Onttrekking Reserves
- Er is €1,4 miljoen minder onttrokken uit de reserve waterrecreatie omdat de bestedingen vanuit de Uitvoeringsregeling Recreatief personenvervoer over water lager zijn. Zie voor de inhoudelijke toelichting hierop nummer 1 onder de lasten.
- Om de besluiten over dijkversterkingsplannen van (juridische) kwaliteit en “Raad van State-proof” te maken, is juridische expertise ingehuurd. Ook is onderzoek verricht, waaronder ecologisch onderzoek en onderzoek door landschapsarchitecten voor ruimtelijke inpassing van dijken. Er is € 236.000 meer onttrokken dan begroot uit de reserve Meekoppelkansen, hiertegenover staat een lagere onttrekking van €178.000 uit de reserve TWIN-H in programma 8 voor Meekoppelkansen.