Programma 2 Bereikbaarheid
Programma 2 | Bereikbaarheid | |||||
Jaarrekening | Ontwerp begroting 2018 | Actuele begroting 2018 | Jaarrekening 2018 | Bedrag verschil | Begroting 2019 | |
Lasten | 158.218 | 195.377 | 237.753 | 189.891 | 47.862 | 181.830 |
Baten | -77.115 | -10.640 | -20.622 | -17.920 | -2.702 | -9.735 |
Saldo van baten en lasten | 81.104 | 184.737 | 217.131 | 171.971 | 45.160 | 172.095 |
Stortingen reserves | 252.668 | 100.954 | 180.337 | 131.520 | 48.817 | 101.313 |
Onttrekking reserves | -82.404 | -81.342 | -144.518 | -110.261 | -34.257 | -294.008 |
Resultaat | 251.368 | 204.349 | 252.951 | 193.230 | 59.721 | -20.601 |
Toelichting
In onderstaande tabel wordt het verschil tussen de actuele begroting en de jaarrekening nader gespecificeerd.
# | Toelichting | Bedrag | V= | Dekking/UI |
Lasten | 47.862 | V | ||
1 | Subsidies infrastructuur | 13.184 | V | Onttrekking (52) |
2 | Subsidies OV-Projecten | 8.718 | V | Resv. EXIN-H |
3 | Wijziging afschrijvingstermijn kapitaalgoederen | 8.489 | V | 1,4 mln.: onttrekking (56) |
4 | Groot onderhoud wegen | 7.815 | V | Onttrekking (51) |
5 | OV concessies | 3.380 | V | Onttrekking (53) |
6 | Groot onderhoud vaarwegen | 2.300 | V | Onttrekking (54) |
7 | Projecten voor derden | 2.039 | V | Baten (36) |
8 | Boerenverdrietsluis | 2.000 | V | 1 mln.: Baten (37) |
9 | Afrekeningsverschil subsidie HOV Haarlem - IJmuiden | -1.714 | N | Resv. TWIN-H |
10 | Smart mobility | 1.509 | V | Onttrekking (52) |
11 | Toerekening overhead | 3.410 | V | prog. 8 |
12 | Elektrisch vervoer MRA | 786 | V | Baten (38) |
13 | HOV Schiphol | -893 | N | Resv. EXIN-H |
14 | Uitvoeringsregeling oplossen Fietsknelpunten | 693 | V | Onttrekking (55) |
15 | Gladheidsbestrijding wegen | -554 | N | |
16 | Subsidies Investeringspakket Bereikbaarheid (IPB) Alkmaar | 958 | V | Resv. TWIN-H |
17 | Voorbereidingskosten Verbinding A8-A9 | 523 | V | Resv. TWIN-H |
18 | Programma Geïntegreerde Verkeerscentrale | -489 | N | Onttrekking (52) |
19 | Schade Wegen en Vaarwegen | -445 | N | |
20 | Extra vast onderhoud t.b.v. de overgang naar integrale gebiedscontracten | -368 | N | |
21 | Gebiedscontract 7 – Gooi en Vechtstreek | -363 | N | |
22 | Verkeersmanagement | -256 | N | |
23 | Bijdrage HOV A9 | 190 | V | Resv. EXIN-H |
24 | Onderhoud vaarwegen | -253 | N | |
25 | Afrekeningsverschillen t.b.v. reserve infrastructuur | 201 | V | Onttrekking (52) |
26 | Kleine Wegenwerken | 198 | V | |
27 | Levensduur verlengende innovaties | 183 | V | 110.000: UI |
28 | SolaRoad | 182 | V | Onttrekking (58) |
29 | Intelligente transport systemen (ITS) | -176 | N | |
30 | Administratieve correctie Fietskluizen | 164 | V | |
31 | Studiekosten PMI | -141 | N | |
32 | Tunnelveiligheid | -233 | N | |
33 | Grenzeloos Openbaar Vervoer Informatie (GOVI ) | 119 | V | Onttrekking (53) |
34 | Afrekeningsverschillen | -687 | N | Stelpost prog. 8 |
35 | Apparaatskosten | -1.785 | V | Stelpost prog. 8 |
Overige verschillen afzonderlijk kleiner dan €100.000 | -822 | N | ||
Baten | -2.702 | N | ||
36 | Projecten van derden wegen | -2.039 | N | Lasten (7) |
37 | Boerenverdrietsluit | -1.000 | N | Lasten (8) |
38 | Elektrisch vervoer MRA | -786 | N | Lasten (12) |
39 | Bijdrage vervoerregio voor Beter Benutten: intelligente transport systemen (ITS) | 600 | V | |
40 | Administratieve verwerking bijdrage busdoorsteek Eemnes | 300 | V | |
41 | Veerpont Westeinde | 122 | V | |
42 | V-Log centrale | 103 | V | Stortingen (50) |
Overige verschillen afzonderlijk kleiner dan €100.000 | -2 | N | ||
Stortingen | 48.817 | V | ||
43 | Lagere storting in de reserve kapitaallasten OV vanuit de reserve EXIN-H | 5.534 | V | EXIN-H |
44 | Lagere storting in de reserve kapitaallasten kunstwerken vanuit de reserve groot onderhoud wegen. | 4.300 | V | Onttrekking (50) |
45 | Lagere storting in de reserve infrastructuur – | 2.380 | V | |
46 | Lagere storting in de reserve groot onderhoud vaarwegen | 10.284 | V | |
47 | Lagere storting in de reserve kapitaallasten OV vanuit de reserve TWIN-H | 905 | V | TWIN-H |
48 | Hogere storting in de reserve kapitaallasten vaarwegen | -240 | N | TWIN-H |
49 | Lagere storting in de reserve kapitaallasten wegen vanuit diverse reserves | 1.136 | V | EXINH/TWINH/ onttrekking (51, 54 & 56) |
50 | Lagere storting in de reserve Groot onderhoud wegen | 24.454 | V | 113: Baten (42) |
Overige verschillen afzonderlijk kleiner dan €100.000 | 64 | V | ||
Onttrekking | -34.257 | N | ||
51 | Lagere onttrekking vanuit de reserve Groot onderhoud wegen | -12.115 | N | Lasten (4) & Stortingen (44) |
52 | Lagere onttrekking vanuit de reserve Infrastructuur | -13.139 | N | Lasten (1, 10, 18, 25) & stortingen (49) |
53 | Lagere onttrekking vanuit de reserve OV projecten | -3.486 | N | Lasten (5 & 33) |
54 | Lagere onttrekking vanuit de reserve Groot onderhoud vaarwegen | -2.300 | N | Lasten (6) |
55 | Lagere onttrekking vanuit de reserve fietsinfrastructuur | -2.224 | N | Lasten (14) & Stortingen (48) |
56 | Lager onttrekking vanuit diverse kapitaallasten reserves door wijzigen afschrijvingstermijn kapitaalgoederen | -1.373 | N | Lasten (3) |
57 | Hogere onttrekking vanuit de reserve kapitaallasten wegen | 208 | V | |
58 | Lagere onttrekking vanuit de reserve innovatieprojecten SolaRoad | -182 | N | Lasten (28) |
Overige verschillen afzonderlijk kleiner dan €100.000 | 354 | V |
Toelichting
Lasten
- De subsidie Zaanbrug van € 11,6 miljoen is niet verleend door problemen met de aanbesteding. Deze is in het vierde kwartaal van 2018 stil gelegd voor maximaal 12 weken vanwege de discussie rondom de hoogte van het aanbestedingsplafond. Dit wordt te laag geacht waardoor er een reëel aanbestedingsrisico is: geen/te weinig inschrijvers. Ten laste van de reserve Infrastructuur is daarnaast voor € 1,6 miljoen minder aan lasten gerealiseerd doordat subsidies uit voorgaande jaren lager zijn vastgesteld (afrekeningsverschillen ten gunste van de reserve Infrastructuur).
- Er is over 2018 in totaal € 8,7 miljoen minder aan subsidies voor OV-projecten verleend dan begroot.
- De subsidies Uithoornlijn (€ 1,9 miljoen) is uitgesteld naar 2019 door het later vaststellen van de overeenkomsten voor grond- en areaaloverdracht en beheer. Dit is veroorzaakt doordat er meer tijd nodig was om tot overeenstemming te komen dan ingeschat. De Vervoerregio Amsterdam dient pas na het vaststellen hiervan de subsidie- aanvraag in.
- De bijdrage busvoorzieningen A1 (€ 1,5 miljoen) is nog niet verleend door nog niet afgerond overleg tussen de provincie en Rijkswaterstaat (RWS) over de gronden van toekenning van de subsidie.
- In het kader van de Investeringsagenda doorstroming OV is € 5,3 miljoen minder aan subsidies verleend. Dit is het gevolg van noodzakelijk aanvullend onderzoek ten behoeve van het realiseren van de doelstelling van projecten in Alkmaar, Beverwijk, de Velsertunnel en Heerhugowaard; €3,8 miljoen. In Haarlem en Hilversum maken projecten onderdeel uit van een gebiedsstudie/ -visie of van (regulier) groot onderhoud, hierdoor zijn andere inzichten ontstaan mede in relatie tot de instandhoudingsverplichting. Daarnaast worden projecten efficiënter uitgevoerd, bijvoorbeeld door 'werk-met-werk' te maken. Tevens duurt het aangaan van samenwerkingsovereenkomsten langer. Uitgestelde realisatie betreft € 1,5 miljoen.
- Door de accountant is aangegeven dat de huidige afschrijvingstermijnen niet in overeenstemming zijn met de wet- en regelgeving. In de jaarrekening zijn de kapitaallasten van grond- weg- en waterbouwkundige werken berekend op basis van aangepaste (langere) afschrijvingstermijnen. Dit leidt tot lagere kapitaallasten ad € 8,5 miljoen.
- In 2018 is € 7,8 miljoen minder besteed aan het groot onderhoud van wegen dan begroot.
- Beheer wegen: in 2018 is een aantal projecten vertraagd, onder andere de uitrol van slimme energiemeters ten gevolge van scope uitbreiding. Bij het project integrale veiligheid en ERA (ERA staat voor eisen en richtlijnen van de assets van de provincie) was er sprake van een capaciteitsprobleem, waardoor er vertraging is ontstaan. Bij de Praktijkproef Multi-Domein Centrale (integratiedesk tussen wegverkeersleiding, brugbediening en tunnelbewaking) is prioriteit gegeven aan cybersecurity, waardoor vertraging is ontstaan in de gereserveerde uitgaven. De reservering voor een deel van de kosten van het project Bouw Informatie Management (BIM) was niet meer nodig omdat bij de Kaderbrief 2019 een andere dekkingsbron is geregeld. De kosten m.b.t. baggerbermsloten zijn via de gebiedscontracten verrekend. Minder besteed, totaal € 1,0 miljoen.
- Groot onderhoud wegen: er is € 2 miljoen minder besteed, dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderstaande projecten:
- N232d, N515b03 en N520b-01 zijn wel in 2018 geprogrammeerd voor € 1,0 miljoen, maar i.v.m. onduidelijkheden rondom de scope nog in uitvoering genomen.
- Door de toevoeging van innovatie m.b.t. Bio-Based beton in het project N231B-04 is vertraging ontstaan. Hierdoor minder besteed € 600.000.
- In verband met machinerichtlijn en bediening op afstand zijn de projecten ophaalbrug Purmerend en hefbrug Oterleek vertraagd. Hierdoor is € 1,0 miljoen minder gerealiseerd.
- Een deel van de kosten voor concessies is gedekt met het restant BDU middelen dat op de balans stond. Hierdoor is € 6,6 miljoen budget overgebleven binnen de reserve OV projecten. Deze middelen zijn grotendeels ingezet voor hogere lasten voor de definitieve eindafrekening 2017 (€ 1,4 miljoen) en de voorlopige eindafrekening 2018 (€ 3,03 miljoen). Deze hogere lasten zijn met name het resultaat van:
- de prijzen zijn verhoogd, door een hogere index, die achteraf wordt vastgesteld;
- hogere bonussen dan verwacht (o.b.v. klanttevredenheidcijfers);
- meerwerk van vervoerders, welke door de provincie is geaccordeerd;
- en het bevoorschottingsbedrag van één van de concessiegebieden was vooraf te laag berekend wat ook tot hogere lasten dan begroot heeft geleid.
Daarnaast heeft de provincie Friesland de kosten voor busvervoer over de Afsluitdijk zoals afgesproken in rekening gebracht (€ 934.000) en de proceskosten voor de aanbesteding zijn hoger uitgevallen (€ 136.000).
Naast hogere lasten dan begroot, vallen de baten in 2018 ook hoger uit. Het betreft een boete van € 1,5 miljoen aan de vervoerder, omdat Connexxion niet rijdt met het afgesproken aantal zero emissie bussen tijdens de implementatieperiode van de nieuwe concessie Haarlem – IJmond. Ook heeft Connexxion in 2018 niet alle punctualiteitsafspraken nageleefd, wat leidt tot een boete van € 789.000.
- Voor het groot onderhoud van Vaarwegen is in 2018 € 2,3 miljoen minder besteed. Dit betreft:
- Beheer: doordat over circa vier jaar minder oevers en bruggen staan ingepland voor vervanging is in 2018 minder dan gemiddeld geïnspecteerd. Daarnaast is het sleutelplan voor de beweegbare bruggen en Verkeerregelinstallaties uitgebreid met alarminstallaties, videocamera’s en steunpunten. Doordat dit meer voorbereidingstijd kost is uitvoering is vertraagd. Daarnaast bleek de reservering voor het zekerstellen van oevers ten gevolge van calamiteiten in 2018 niet nodig te zijn. In totaal is hierdoor € 929.000 minder besteed
- Projecten: de projecten onderhoud sluis Purmerend en uniformering brugbediening zijn vanwege extra maatregelen ten goede van de machinerichtlijn vertraagd. Minder besteed: € 1 miljoen;
- Gebiedscontracten/ variabel onderhoud: In de gebiedscontracten 2 en 3 zijn minder kosten gemaakt ten aanzien van het onderhoud van de vaarwegen ad € 200.000. In het gebiedscontract 1 zijn minder verzoeken tot wijzigingen uitgevoerd dan voorzien ad
€ 300.000. In de overige gebiedscontracten kleine verschillen ad € 100.000.
- Per saldo lagere uitgaven projecten voor derden. Dit betreft de volgende projecten:
- Project A9 aansluiting Heiloo is getemporiseerd in afwachting van de uitspraak van de Raad van State inzake het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Hierdoor is € 2,4 miljoen minder besteed in 2018, dan was voorzien.
- Busbaan Wijckermolen. Dit project was niet voorzien in 2018, maar is wel in voorbereiding gegaan waardoor € 200.000 meer is besteed.
- Zaanbrug. De uitgaven voor project management en externe adviseurs inzake de Zaanburg zijn € 200.000 hoger dan was voorzien als gevolg van de uitgestelde uitbesteding
- Boerenverdrietsluis: de onderhandelingen met de gemeente Den Helder verliepen stroever dan vooraf werd verwacht door gebrek aan capaciteit en medewerking vanuit de gemeente Den Helder. De eerste overeenkomst op basis waarvan de gemeente Den Helder subsidie kan aanvragen wordt in het eerste kwartaal 2019 behandeld in het college van Burgemeester & Wethouders. Daarna kan de subsidieaanvraag worden opgestart. De uitvoering van de werkzaamheden hebben niet in 2018 plaatsgevonden. In totaal is hierdoor € 2 miljoen (€ 1 miljoen subsidie & € 1 miljoen realisatiekosten) minder besteed in 2018. Hiertegenover staat € 1 miljoen aan lagere baten
- In kader van de jaarrekening 2017 is het vrijkomend bedrag door verwachtte lagere subsidievaststelling HOV Haarlem - IJmuiden van € 8 miljoen terugstort in de reserve TWIN-H. Op basis van de (definitieve) vaststelling blijkt dat het vrijkomend bedrag € 1,7 miljoen lager is.
- Dat in 2018 € 1,5 miljoen minder is uitgegeven voor Smart Mobility heeft verschillende oorzaken:
- Voor de Coöperatieve Adaptive Cruise Control (C-ACC) proef, waarbij auto’s op basis van berichtenuitwisseling automatisch een veilige afstand houden is in september goedkeuring ontvangen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Alvorens ontheffing te verlenen, is door RDW advies ingewonnen bij de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid). Het uitbrengen van dit advies heeft enkele maanden geduurd, waardoor de studie niet in november 2018 kon worden afgerond, maar pas in 2019.
- De leveringen van de innovatieve intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s) blijven flink achter door landelijke ontwikkel- en leveringsproblemen bij meerdere leveranciers.
- De praktijkproef met gecombineerde bediencentrales is complexer dan vooraf verwacht. Oplevering verschuift voor een deel door naar 2019. Hierdoor is in 2018 €1,5 miljoen minder besteed.
- Een deel van de begrote apparaatskosten binnen programma 2 is in de realisatie toegewezen aan de post overhead in programma 8.
- Elektrisch vervoer Metropoolregio Amsterdam (MRA): aan het programma Elektrisch vervoer is € 786.000 minder besteed. Gepland was 450 palen te plaatsen, gerealiseerd zijn 310 palen. Door capaciteitsproblemen bij met name de netwerkbeheerder kon het aantal aangevraagde laadpalen niet tijdig geplaatst worden. De capaciteitsproblemen zijn inmiddels voor een belangrijk deel opgelost en de achterstand zal in 2019 ingelopen worden. Hierdoor is in 2018 voor € 459.000 minder aan plaatsingskosten besteed. Daarnaast is de LIFE subsidie
(€ 327.000) nog niet uitgekeerd aan de betrokken instanties omdat nog op de juiste transactie gegevens van deze partijen wordt gewacht . - De kosten inzake de PFOS problematiek (verontreiniging) rondom het project Hoogwaardige Openbaar Vervoerverbinding (HOV) Schiphol Oost mogen volgens het BBV niet worden geactiveerd, maar worden rechtstreeks ten laste de reserve EXIN-H verantwoord. Hierdoor is in 2018 € 893.000 meer aan lasten gerealiseerd.
- Ten laste van de reserve Fietsinfrastructuur zijn minder subsidies verleend. Door latere openstelling van de Uitvoeringsregeling Oplossen fietsknelpunten, is pas vanaf het derde kwartaal van 2018 ingeschreven waardoor minder subsidies verleend zijn omdat niet alle aanvragen in 2018 beoordeeld konden worden. Hierdoor is € 693.000 minder aan subsidies verleend dan begroot. Het restant zal in 2019 worden ingezet.
- Als gevolg van de lang aanhoudende winterperiode gedurende het gladheidsseizoen 2017-2018 hebben er in de periode april – mei 2018 extra strooiacties plaatsgevonden. Hiervoor is € 554.000 meer aan lasten gerealiseerd.
- De subsidie voor Bergerweg, deelproject Investeringspakket Bereikbaarheid (IPB) Alkmaar van € 550.000 is niet verleend en uitgesteld naar 2019 omdat de subsidie aanvrager meer doorlooptijd nodig heeft gehad om het plan uit te werken dan gedacht. Daarnaast is een in het verleden verstrekte subsidie voor de Koelmalaan € 408.000 lager vastgesteld.
- De voorbereidingskosten Verbinding A8-A9 zijn € 523.000 lager, doordat het opstellen van het plan van aanpak en de afstemming daarover met diverse partijen meer tijd heeft gekost.
- Het landelijk programma Geïntegreerde Verkeerscentrale ontwikkelt in publiek-private samenwerking slimme oplossingen voor inrichting en benutting van bediencentrales. Deze oplossingen kunnen de Decentrale Overheden als iDiensten gaan afnemen. In 2018 is de ontwikkeling van de geplande resultaten voorspoediger verlopen dan begin 2018 konden worden voorzien. Hierdoor is € 489.000 meer besteed in 2018.
- Als gevolg van een aantal grote schades door aanvaringen van beweegbare kunstwerken, waaronder de Burgervlotbrug en schaderijdingen op het tracé N307/N194 (voorheen N23 Westfrisiaweg) is er in totaal € 445.000 aan extra kosten gemaakt.
- In 2018 heeft de overgang van separate vaste onderhoudscontracten naar integrale gebiedscontracten plaatsgevonden voor de gebieden IJmond/Zuid- Kennemerland, Zaanstreek/Waterland en Noord-Holland Zuid. Om deze overgangsperiode soepel te laten verlopen zijn extra vaste onderhoudswerkzaamheden voor de steunpunten uitgevoerd, zoals het herstellen van de verharding en de klimaatinstallatie op het steunpunt Hoofddorp. Ook zijn extra vaste onderhoudswerkzaamheden voor het onderdeel wegen uitgevoerd, zoals een extra veeg- en reinigingsronde en een extra snoeironde. Hiervoor is gekozen om de verkeersveiligheid op en langs de provinciale wegen en de operationele activiteiten ten behoeve van de provinciale wegen te kunnen blijven borgen tijdens deze overgangsperiode. De extra lasten bedragen € 368.000.
- Bij het gebiedscontract 7 - Gooi & Vechtstreek is er sprake van extra € 363.000 aan extra voorbereidingskosten van de gebiedsaannemer welke niet voorzien waren. Deze extra kosten worden vanaf 2019 in mindering gebracht op de toekomstige termijnstaten.
- Extra lasten betreffende het herstellen van schades aan Dynamische Reizigers Informatie Systeem (DRIS) en kleine Halte Displays (KHD) € 120.000. Deze lasten zijn verhaald bij de desbetreffende gemeentes. Daarnaast zijn extra instandhoudingsmaatregelen uitgevoerd aan diverse systemen om de doorstroming ten behoeve van provinciale wegen te bevorderen ad
€ 136.000 - De bijdrage Hoogwaardig openbaar vervoer (HOV) A9 aan het Rijk is doorgeschoven naar 2019 vanwege noodzakelijke nadere afstemming met het Ministerie I&W welke nog dient plaats te vinden. Hierdoor is in 2018 € 190.000 minder besteed.
- In 2018 heeft de overgang van separate vaste onderhoudscontracten naar integrale gebiedscontracten plaatsgevonden voor de gebieden, Zaanstreek/Waterland en Noord-Holland Zuid. Om deze overgangsperiode soepel te laten verlopen zijn extra vaste onderhoudswerkzaamheden voor het onderdeel vaarwegen uitgevoerd, zoals een extra inspectieronde beweegbare kunstwerken en een extra maaironde riet. Hierdoor is € 253.000 meer besteed in 2018. Hiervoor is gekozen om de verkeersveiligheid op en langs de provinciale vaarwegen te kunnen blijven borgen tijdens deze overgangsperiode.
- Ten laste van de reserve Infrastructuur is door de lagere vaststellingen van subsidies voor gedragsbeïnvloeding uit voorgaande jaren € 201.000 minder aan lasten gerealiseerd. Dit betreffen dus afrekeningsverschillen ten gunste van de reserve Infrastructuur.
- De uitgaven aan kleine wegenwerken zijn € 198.000 lager. Veel kleine infrastructurele maatregelen blijken uiteindelijk goed te kunnen worden ondergebracht in een lopend project of gebiedscontract.
- Het project levensduur verlengende innovaties valt binnen het programma verduurzaming infrastructuur. Een onderdeel daarbinnen is biobased materials. Bij één van de partners is als gevolg van capaciteitstekort vertraging ontstaan bij de oplevering van de eind rapportages. Tevens is door de provincie geconstateerd dat de kwaliteit van de opgeleverde rapportages onvoldoende was. Hierdoor is vertraging opgelopen in de uitvoering en is in 2018 € 183.000 minder besteed.
- In 2018 is er een bedrag begroot van € 750.000 voor SolaRoad, de uitvoering van het project SolaRoad heeft vertraging opgelopen. Dit betreft onder andere de productie van zonnepanelen, en het aanbrengen en installatie van de panelen in het asfalt waardoor
€ 182.000 minder tot besteding is gekomen vanuit de reserve innovatieprojecten SolaRoad in 2018. - Ten laste van de reserve Infrastructuur is meer aan Mobiliteitsmanagement besteed. Dit betreft € 176.000 voor Intelligente Transport Systemen (ITS) besteed aan de financiële afhandeling van Beter Benutten ITS waar onder andere de intelligente verkeerslichten (iVRI’s) deel van uitmaken, welke niet begroot waren.
- In 2014 is een bedrag van € 164.000 uitgegeven aan HOV-1R fietskluizen. Dit bedrag is ten laste van de reserve EXIN-H verantwoord, terwijl hiervoor een bijdrage was ontvangen van Vervoerregio Amsterdam. Deze bijdrage op de balans wordt in 2018 teruggeboekt in de reserve EXIN-H via een correctie op de afschrijving.
- Studiekosten PMI-projecten: enerzijds zijn de uitgaven studiekosten PMI € 296.000 hoger uitgevallen doordat meer projecten in studie zijn genomen, respectievelijk dat de kosten per project hoger liggen dan ingeschat door vervolgonderzoek op lopende projecten. Anderzijds zijn de studiekosten Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (Duinpolderweg)
€ 155.000 lager uitgevallen door lagere inhuurkosten. - Door het verloop en doorstroom van wegenverkeersleiders zijn in 2018 extra kosten gemaakt ten behoeve van de opleiding wegenverkeersleiders. Daarnaast heeft er een onderzoek naar klimaatadaptie en een onderzoek naar de brandwerendheid van de tunnels in het kader van de tunnel veiligheid plaatsgevonden, die tot extra lasten hebben geleid. In totaal is hierdoor € 233.000 meer besteed.
- In de begroting 2018 is € 119.000 meer geraamd voor Grenzeloos Openbaar Vervoer Informatie (GOVI ) dan nodig.
- Lasten zoals subsidies worden soms administratief afgehandeld in een later jaar dan waarop de subsidie betrekking heeft. Bij deze eindafrekening wordt aan de hand van de subsidievoorwaarden en de werkelijke kosten het precieze bedrag van de subsidie bepaald. Verschillen tussen de in eerste instantie afgesproken subsidie en de eindafrekening die in een verschillend jaar tot uiting komen, komen op de post "afrekeningsverschillen" terecht. Deze afrekeningsverschillen worden begroot als stelpost in programma 8, maar gerealiseerd in alle programma's. Voor een verdere specificatie van de afrekeningsverschillen wordt verwezen naar tabel 5.4.1 in deze jaarrekening.
- Bij de begroting 2018 zijn alle apparaatskosten verdeeld over de programma’s via een bepaalde verdeelsleutel. Gedurende het uitvoeringsjaar hebben er wijzigingen plaatsgevonden op de totale omvang van de apparaatskosten. Deze wijzigingen zijn in eerste instantie verwerkt in programma 8 (als “nog te verdelen apparaatskosten”). Bij de jaarrekening zijn deze wijzigingen weer verdeeld over de 7 beleidsprogramma’s. Daarom is er sprake van een onderschrijding in programma 8 en een overschrijding in de andere programma’s. Voor de toelichting op de verschillen tussen begrote en gerealiseerde totale apparaatskosten wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering.
Baten
- De ontvangen baten voor projecten van derden lopen gelijk aan de uitgaven. Omdat in 2018 minder is uitgegeven voor deze projecten dan begroot, is ook € 2 miljoen minder aan baten gerealiseerd. Zie ook lasten nummer 7.
- Doordat de geplande werkzaamheden aan de Boerenverdrietsluis niet hebben plaatsgevonden in 2018 zijn de baten hiervoor ook niet in 2018 gerealiseerd. Zie ook de toelichting bij lasten nummer 8.
- Elektrisch vervoer MRA: voor het programma Elektrisch vervoer is €786.000 minder aan bijdragen van derden ter dekking ingezet dan begroot omdat ook minder is uitgeven. Zie voor een inhoudelijk toelichting nummer 12 bij de lasten.
- In kader van het programma Beter Benutten hebben het Rijk, de provincie en de Vervoerregio Amsterdam afgesproken extra activiteiten te verrichten van € 2,4 miljoen voor Intelligente transport systemen (ITS) met als dekking € 1,2 miljoen vanuit het Rijk, € 600.000 vanuit de provincie en € 600.000 vanuit de Vervoerregio Amsterdam. Dit betreft de ontvangen bijdrage van de vervoerregio.
- De provincie heeft de bijdrage van provincie Utrecht (naast haar eigen bijdrage) aan het rijksproject Busdoorsteek Eemnes voorgefinancierd. Deze voorfinanciering van € 300.000 ten gunste van de reserve EXIN-H wordt nu verrekend. Dit betreft een administratieve verwerking.
- Er is € 122.000 aan opbrengen van de veerpont Westeinde gerealiseerd, die niet waren geraamd in 2018. De pontdienst werd tot voor kort uitgevoerd door een particulier. In 2018 zijn de pontdiensten door de provincie uitgevoerd.
- De gemeente Zaanstad wordt aangesloten op de nieuwe V-log Centrale van de provincie Noord-Holland. Conform de overeenkomst aanbesteding van de V-log centrale levert de gemeente Zaanstad een bijdrage van € 103.000. Hier staat een hogere storting in de reserve Groot onderhoud wegen tegenover
Stortingen Reserves
- De stortingen in de reserve Kapitaallasten OV vanuit de reserve EXIN-H zijn € 5,5 miljoen lager dan begroot. Op basis van werkelijke kosten (nacalculatie) worden de investeringsuitgaven ten laste van de reserves naar de reserve Kapitaallasten OV overgeheveld. Voor de volgende projecten wijken deze af van de raming (voorcalculatie):
- HOV Schiphol Oost: de uitgaven zijn € 2.972.000 lager: deels door uitputting van de beschikbare middelen (€ 2.079.000) en deels doordat de bodemsaneringskosten niet geactiveerd mogen worden (€ 893.000) en nu ten laste van de exploitatie worden gebracht.
- HOV in 't 'Gooi: de uitgaven zijn € 3,5 miljoen lager. Door bezwaar tegen gunning en daaropvolgend kort geding is de start uitvoering uitgesteld tot in 2019.
- Brug Ouderkerk aan de Amstel: de uitgaven zijn € 776.000 hoger;
- Regionet Productformules OV: de uitgaven zijn € 238.000 hoger;
- Overige projecten: uitgaven zijn € 75.000 lager.
- Er is € 4,3 miljoen minder gestort in de reserve Kapitaallasten investeringen kunstwerken vanuit de reserve Groot onderhoud wegen door lagere investeringen voor de centrale afstandsbediening, machinerichtlijn en de vervanging van kunstwerken (beweegbare bruggen).
- Er is €2,4 miljoen minder gestort in de Reserve Infrastructuur:
- Bij de decembercirculaire Provinciefonds 2018 heeft het Rijk aangegeven om voor het Programma Beter Benutten € 4 miljoen beschikbaar te stellen. Deze middelen zijn gestort in de reserve Infrastructuur.
- In de begroting was rekening gehouden met de storting van € 6,4 miljoen restant van het project N201. Op aangeven van de accountant is dit bedrag niet als storting verwerkt in 2018 maar is de beginstand van de reserve met hetzelfde bedrag opgehoogd omdat hierover door PS is besloten bij de jaarrekening 2017.
- Er is € 10,3 miljoen minder gestort in de reserve groot onderhoud vaarwegen: In de begroting was rekening gehouden met een storting van € 10,3 miljoen in de reserve groot onderhoud vaarwegen als gevolg van het opheffen van de voorziening groot onderhoud vaarwegen bij de jaarrekening 2017. Op aangeven van de accountant is dit niet als storting in 2018 verwerkt maar is de beginstand 2018 van de reserve met hetzelfde bedrag opgehoogd omdat hierover door PS is besloten bij de jaarrekening 2017
- De stortingen in de reserve Kapitaallasten OV vanuit de reserve TWIN-H zijn € 905.000 lager dan begroot. Op basis van werkelijke kosten (nacalculatie) worden de investeringsuitgaven ten laste van de reserves naar de reserve Kapitaallasten OV overgeheveld. Voor de volgende projecten wijken deze af van de raming (voorcalculatie).
- HOV in 't Gooi: de uitgaven zijn € 2 miljoen lager.
- HOV Haarlem-IJmuiden: de uitgaven zijn € 1,1 miljoen hoger. Doordat bij de jaarrekening 2017 € 7,7 miljoen door verwachte lagere subsidievaststelling in de reserve TWIN-H is teruggestort, kan € 600.000 aan gemaakte kosten in 2017 als extra uitgaven geboekt worden. Tevens kan door deze extra middelen in 2018 € 546.000 aan kosten worden geboekt (en overgeheveld naar de reserve Kapitaallasten OV).
- Dit betreft een storting van € 240.000 in de reserve Kapitaallasten vaarwegen ter dekking van de kapitaallasten van de investering in de milieuvriendelijke oevers voor vaarwegvlak 19 vanuit de reserve TWIN-H, die niet geraamd was.
- De storting in de reserve Kapitaallasten wegen vanuit diverse andere reserves is € 136.000 lager dan begroot. Op basis van werkelijke kosten (nacalculatie) worden de investeringsuitgaven ten laste van de reserves naar de reserve Kapitaallasten wegen overgeheveld. Voor de volgende projecten wijken deze af van de raming (voorcalculatie):
- Vanuit de Reserve EXIN-H: HOV Aalsmeer (weginfrastructuur). De uitgaven zijn € 131.000 lager. De lagere uitgaven zijn voornamelijk veroorzaakt door vertraagde aanbesteding van het project. De aangetroffen PFOS verontreiniging in de ondergrond van het tracé vergde extra projectvoorbereiding voor het bereiken van overeenstemming met partijen omtrent de afvoer en verwerking van de vervuilde grond en tevens de hiervoor noodzakelijke herschikking van de financiële bijdragen.
- Vanuit de Reserve TWIN-H:
- N243 Noordervaart: de uitgaven zijn € 262.000 lager. Beroep van gemeenten op bestemmingsplan en grondstabiliteitsproblemen hebben geleid tot vertraging.
- Westfrisiaweg, onderdeel vaarduikers: de geraamde uitgaven van € 312.000 zijn besteed, maar omdat dit recreatief onderdeel geen deel uitmaakt van het krediet zijn de uitgaven ten laste van de exploitatie (programma Groen) gebracht.
- Vanuit de Reserve Infrastructuur:
- Westfrisiaweg: de uitgaven zijn € 8,9 miljoen lager. De lagere uitgaven in 2018 worden veroorzaakt door het, wegens externe factoren, niet tijdig kunnen afronden in 2018 van een aantal dossiers, waaronder restpunten Uitvoering, Kabels en Leidingen en Grondzaken, daarnaast zijn de bijdragen van derden € 1 mln. hoger dan waarmee rekening was gehouden.
- Mediapark Hilversum: 2e fase La Place: de uitgaven zijn € 86.000 hoger.
- N235 - gedeelte Ilpendam: de uitgaven zijn € 10,4 miljoen hoger. Het project is bijna afgerond. Ten onrechte zijn de uitgaven in 2017 niet opgenomen in de lijst projecten over te hevelen naar de reserve Kapitaallasten wegen.
- N247 + N235 Bereikbaarheid Waterland: de uitgaven zijn € 500.000 hoger. Het project is in uitvoering. Per abuis is vergeten de uitgaven in 2018 op te nemen in de lijst projecten over te hevelen naar de reserve Kapitaallasten wegen.
- Reserve Fietsinfrastructuur:
De uitgaven voor het project N302 Zevenhuis zijn € 1,5 miljoen lager. De financiële afwikkeling van de overeenkomst met de gemeente vindt na overdracht N23 Westfrisiaweg (20 december 2018) plaats. De uitwerking hiervan vindt in 2019 plaats.
- Er is €24,5 miljoen minder gestort in de Reserve groot onderhoud wegen:
- In de begroting was rekening gehouden met een storting van € 24,6 miljoen in de reserve groot onderhoud wegen vaarwegen als gevolg van het opheffen van de voorziening groot onderhoud wegen bij de jaarrekening 2017. Op aangeven van de accountant is dit niet als storting in 2018 verwerkt maar is de beginstand 2018 van de reserve met hetzelfde bedrag opgehoogd omdat hierover door PS is besloten bij de jaarrekening 2017.
- Daarnaast is € 113.000 meer gestort in de reserve groot onderhoud wegen als gevolg van de bijdrage van de gemeente Zaanstad voor de aansluiting op de V-log centrale van de provincie.
Onttrekkingen reserves
- Bij de jaarrekening 2017 is de voorziening Groot onderhoud wegen opgeheven. De uitgaven betreffende het groot onderhoud wegen worden nu verantwoord in de exploitatie, waartegen over een onttrekking staat vanuit de reserve Groot onderhoud wegen. De uitgaven voor 2018 waren begroot op € 27,7 miljoen. De werkelijke uitgaven bedragen € 19,9 miljoen. Dit resulteert in een lagere onttrekking van € 7,8 miljoen. Daarnaast is er €4,3 miljoen minder onttrokken aan de reserve Groot onderhoud wegen door lagere investeringen voor de centrale afstandsbediening, machine richtlijn en de vervanging van kunstwerken.
- Reserve Infrastructuur. Er is € 1,1 miljoen meer overgeheveld vanuit de reserve Infrastructuur naar de reserve Kapitaallasten wegen Zie voor een inhoudelijke toelichting nummer 46 onder de stortingen. Daartegenover is € 14,2 miljoen minder onttrokken uit de reserve infrastructuur ten behoeve van de uitgaven in 2018. Zie voor de inhoudelijke toelichting hierop nummer 1, 10, 18 en 25 onder de lasten.
- Er is € 3,5 miljoen minder onttrokken vanuit de reserve OV projecten ten behoeve van de uitgaven in 2018. Zie voor een inhoudelijke toelichting onder de lasten nummer 5 en 33.
- Lagere onttrekking vanuit de reserve Groot onderhoud vaarwegen ter dekking van uitgaven in 2018. Zie voor een inhoudelijke toelichting onder de lasten nummer 6.
- Er is € 2,2 miljoen minder onttrokken aan de reserve Fietsinfrastructuur. Zie ook lasten nummer 14 en toelichting nummer 49d bij de stortingen.
- Door de accountant is aangegeven dat de huidige afschrijvingstermijnen niet in overeenstemming zijn met de wet- en regelgeving. In de jaarrekening zijn de kapitaallasten van grond- weg- en waterbouwkundige werken berekend op basis van aangepaste (langere) afschrijvingstermijnen. Van een aantal investeringen worden de kapitaallasten gedekt door een onttrekking uit de reserve kapitaallasten. Deze wijziging leidt tot een lagere onttrekking van € 1,4 miljoen uit verschillende kapitaallasten reserves.
- Er is €208.000 meer onttrokken vanuit de reserve Kapitaallasten wegen voor de dekking van kapitaallasten volgende uit de investeringsbijdrage N235 - gedeelte Ilpendam. Voor deze kapitaallasten was geen onttrekking uit de reserve opgenomen in de begroting.
- Er is € 182.000 minder onttrokken aan de reserve Innovatieprojecten Solaroad. Zie voor een inhoudelijk toelichting nummer 28 bij de lasten.