Het inkoopbeleid 2017-2021 “Samen Inkopen voor Noord-Holland”, met als belangrijkste pijlers Mens en Milieu, Innovatie, Doelmatig en Doeltreffend en Opdrachtgeverschap, is in 2018 door de hele organisatie verder ingekleurd. Door de verschillende directies wordt samengewerkt om gestelde doelen te halen.
Maatschappelijk verantwoord inkopen
Maatschappelijk verantwoord inkopen (MVI), onderdeel van Mens en Milieu, is een belangrijk thema binnen het inkoopbeleid. Met het MVI-actieplan in de hand is de organisatie verder gegaan met het behalen van de gestelde doelstellingen. In 2018 is:
- De Green Deal Circulair inkopen 2.0, ondertekend. Deze Green Deal biedt de mogelijkheid om samen met publieke en private organisaties te werken aan professionalisering en opschaling van circulair inkopen in Nederland. In de Green Deal spreken publieke en private organisaties met elkaar af de circulaire economie aan te jagen met hun inkoopbeleid. PNH voert pilots uit met betrekking tot de Cruquiusbrug en de koffieaanbesteding;
- Met betrekking tot de aanbesteding mobiele telefoons volledige compensatie van het grondstoffenverbruik gerealiseerd;
- Bij de aanbesteding gladheidsmaterieel succesvol circulaire gunningscriteria toegepast;
- Bij de aanbesteding warme drankenautomaten deze zoveel mogelijk samengesteld uit hergebruikte onderdelen;
- Ook bij kleinere aanbestedingen zoals de bloemboeketten en de kantoorartikelen is het gelukt om deze 100% duurzaam en deels circulair in te kopen.
Hierdoor is in 2018 onder meer de doelstelling behaald om drie aanbestedingen te starten waarbij circulair wordt ingekocht. De provincie is tevens actief deelnemer in diverse samenwerkingsverbanden (bijvoorbeeld binnen het IPO en de MRA) op het gebied van circulair inkopen. Verder wordt gewerkt aan het verder uitbouwen van het organisatie breed circulair inkopen.
In het kader van CO2 reductie is in 2018 de CO2 footprint van de provincie opgeleverd. Deze nulmeting moet na verdere doorontwikkeling de provincie in staat stellen om te sturen op CO2 reductie bij het uitschrijven van opdrachten.
Sinds 2018 is de provincie, in aanwijzing vanuit het Rijk, overgestapt op het kwalitatief monitoren van MVI-criteria. Dit komt voort uit de doelstellingen van het Manifest Verantwoord Inkopen. Hiervoor wordt de tool gebruikt die is ontwikkeld vanuit het Rijk: de MVI-zelfevaluatie tool. Met deze tool kunnen de toegepaste criteria worden gemonitord en kan bij andere aangesloten overheden gezocht worden naar specifieke (succesvolle) criteria die toegepast zijn bij bepaalde typen aanbestedingen.
Social Return
Met ingang van 1 januari 2016 is het toepassen van social return beleid bij contracten boven de vigerende drempel voor Europese aanbestedingen voor dienstverleningsovereenkomsten. Per 1 januari 2017 is dit beleid uitgebreid met infrastructurele projecten, eveneens boven de vigerende drempel voor Europese aanbestedingen. De provincie hanteert een percentage van 5% van de totale opdrachtsom. Per contract wordt beoordeeld of dit percentage toepasbaar en proportioneel is en kan, na afweging, een afwijkend percentage worden toegepast. In juni 2018 heeft GS kennisgenomen van de ‘voortgangsrapportage mei 2018’ over social return.
De status van social return per januari 2018 is als volgt:
Er zijn vanaf januari 2015 (stand van zaken december 2018) met 46 opdrachtnemers uitvoeringsafspraken gemaakt over social return. Met 2 opdrachtnemers worden binnenkort social return afspraken gemaakt. Binnen de huidige afspraken hebben de opdrachtnemers inmiddels 157 mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk(ervaring) geholpen. De gemiddelde duur van een plaatsing is tien maanden. Daarnaast is via sociaal inkopen en diverse MVO-activiteiten een waarde van € 180.626 gerealiseerd.
Status van social return
De inkoopwaarde van de lopende 46 contracten met een SR-verplichting | € 629.550.000 |
De social return verplichting op deze contracten | € 11.880.000 |
Dit staat gelijk aan een gemiddeld social return percentage van | 1,90% |
Huidige stand gerealiseerde SR-waarde | € 3.162.000 |
In mei 2019 wordt de uitvoering van het social return beleid geëvalueerd en zal GS de resultaten aan de leden van Provinciale Staten verzenden.
De structurele samenwerking op het gebied van Inkoop met de andere 11 provincies en in het bijzonder met de P4 (Zuid-Holland, Flevoland en Utrecht) levert aanwijsbare producten op. Zo zijn er enkele aanbestedingen gezamenlijk uitgevoerd (zoals de telefonie aanbesteding PT 2018) en wordt samenwerking gezocht op het gebied van duurzame initiatieven als gezamenlijke energieinkoop en bv de klimaatenveloppe vanuit het Rijk.