Communicatie draagt bij aan het creëren en benutten van kansen. Dat doen we door samenhang te creëren in de thema’s die belangrijk zijn voor de provincie, maar vooral in de thema’s die de inwoners van Noord-Holland belangrijk vinden. We weten de aansluiting te vinden bij de beleving van de belangrijkste doelgroep. Niet gedacht vanuit middelen, maar vanuit de verwachtingen van de buitenwereld. Van buiten naar binnen. Daarmee vergroten we de communicatiekracht en wordt de meerwaarde en legitimiteit van de provincie zichtbaar.
We faciliteren de boegbeelden van de provincie om als organisatie communicatiever te worden en effectiever in de themacommunicatie. Communicatie zorgt voor focus en keuzes in de onderwerpen die buiten leven. Scherpe keuzes maken betekent ook loslaten en draagvlak creëren voor de keuzes. Communicatie speelt een verbindende rol tussen de thema’s en tussen bestuur en de verschillende onderdelen van de organisatie. Uiteraard blijft het vakmanschap op het gebied van bijvoorbeeld schrijven, woordvoering, crisiscommunicatie en sociale media daarbij de basis.
In 2018 hebben we onder meer het volgende gedaan:
- Doorontwikkelen nieuwe website en intranet;
- Vernieuwing van zowel het externe blad &Holland als het personeelsblad Op Dreef;
- Professionaliseren van webcare op sociale media;
- Meer gebruik van (communicatie)onderzoek door een inwonerspanel;
- Actief persbeleid;
- Provinciale organisatie communicatiever maken;
- Jaarprogramma sponsoring en relatiemanagement uitgevoerd;
- Actievere communicatie over Provinciale Staten ter voorbereiding op de verkiezingen.