De risico’s die hier worden benoemd zijn juridisch van aard. Het totaalbedrag van deze geïnventariseerde bruto risico’s is € 19,6 miljoen.
Hiervan heeft € 1.425.000 betrekking op risico’s kleiner dan € 2 miljoen die in de tabel ‘Risico’s met een omvang kleiner of gelijk € 2 miljoen (bruto)’ zijn gespecificeerd.
A31. Verkeerde Wet milieubeheerprocedure en fouten bij WABO - procedure (ongewijzigd t.o.v. de inventarisatie bij de begroting 2019)
Risicobedrag | Eénmalig of terugkerend risico | Kans van optreden | Programma | Einddatum |
€ 3.000.000 | Terugkerend | 1x per 20 jaar | 4. Milieu | Continu |
De provincie heeft de uitvoering van vergunningverlening, toezicht en handhaving op grond van de Wabo en de betrokken wetten gemandateerd aan de omgevingsdiensten. Als mandaatgever is en blijft de provincie verantwoordelijk voor de vermogensrechtelijke gevolgen van de namens de provincie genomen besluiten. Bij vergunningverlening bestaat er een risico dat onterecht (dan wel onvolledig, niet doelmatig of niet tijdig) vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen worden verleend, gewijzigd of geweigerd, waardoor financiële gevolgen voor bedrijven of derden kunnen ontstaan. Ook kunnen er financiële gevolgen zijn door het niet correct tot stand komen van een handhavingsbesluit of rechtsongelijkheid bij toezicht. Mogelijk risicogevolg is dat bedrijven schadeclaims kunnen indienen bij de provincie en dat er afbreuk wordt gedaan aan het imago van de provincie. In voorkomende gevallen kunnen schadeclaims oplopen tot een bedrag van circa € 3 miljoen.
Beheersmaatregelen
Met de omgevingsdiensten zijn privaatrechtelijke overeenkomsten gesloten over de eisen waaraan de vergunningverlening, toezicht en handhaving moet voldoen. In het geval van tekortkomingen in de uitvoering van deze overeenkomsten door onzorgvuldig of on(des)kundig handelen van de omgevingsdiensten ligt de aansprakelijkheid bij hen tot het bedrag van de betreffende dienstverlening. Daarnaast hebben PS op 8 juli 2016 een verordening kwaliteit VTH omgevingsrecht vastgesteld met daarin de kwaliteitscriteria waaraan de omgevingsdiensten moeten voldoen. Als opdrachtgever bewaakt de provincie of de omgevingsdiensten daadwerkelijk aan de afspraken en criteria voldoen.
A87. Vaart in de Zaan Vernieuwen Wilhelminasluis (nieuw t.o.v. de inventarisatie bij de begroting 2019)
Risicobedrag | Eénmalig of terugkerend risico | Kans van optreden | Programma | Einddatum |
€ 2.500.000 | Eénmalig | 25% | 2. Bereikbaarheid | 31 december 2020 |
In de vaststellingsovereenkomst met Heijmans is vastgelegd dat de provincie het incidentele risico draagt cf. sectie 3 van de CAR-verzekering voor schade die tijdens de werkzaamheden kan optreden aan de maalwand van het HHNK die verbonden is met de Westelijke kolkwand. Er wordt een tijdelijke constructie gemaakt om mogelijke schade aan de Maalwand te voorkomen en er is een monitoringsplan opgesteld. Hierop is door deskundigen een second opinion uitgevoerd. Dit risico bestaat gedurende de uitvoeringsperiode van de werkzaamheden aan de Wilheminasluis van augustus 2019 tot december 2020. De maximaal overeengekomen schadevergoeding is € 2,5 miljoen. De werkzaamheden aan de Wilhelminasluis worden in februari 2019 hervat, waarbij gestart wordt met voorbereidende activiteiten zoals het uitvoeren van beheersmaatregelen.
A88. Leeghwaterbrug A-02 vervanging (nieuw t.o.v. de inventarisatie bij de begroting 2019)
Risicobedrag | Eénmalig of terugkerend risico | Kans van optreden | Programma | Einddatum |
p.m. | Eénmalig | 37,5% | 2. Bereikbaarheid | 31 december 2019 |
Het project Leeghwaterbrug is vertraagd omdat de aannemer een bouwstop opgelegd heeft gekregen van de gemeente Alkmaar. De aannemer kon de constructieve en bouwveiligheid van het werk niet aantonen. Oktober 2018 is de bouwstop opgeheven en is het werk herstart. De aannemer wil de kosten die samenhangen met de vertraging bij de provincie in rekening brengen en heeft hiervoor een claim ingediend. Deze claim is in zijn geheel afgewezen. Dit laat onverlet dat de aannemer meent in zijn recht te staan. Hierover wordt overleg gevoerd. Als partijen niet tot overeenstemming komen, kan de aannemer conform contract de claim voorleggen aan de rechtbank.
A91. Vervangen brug Oudekerk aan de Amstel (nieuw t.o.v. de inventarisatie bij de begroting 2019)
Risicobedrag | Eénmalig of terugkerend risico | Kans van optreden | Programma | Einddatum |
p.m. | Eénmalig | 37,5% | 2. Bereikbaarheid | 31 december 2024 |
Het project brug Ouderkerk is vertraagd omdat bij de behandeling van de aanvraag van een omgevingsvergunning door de opdrachtnemer bleek dat er in het Provinciaal Inpassingsplan een fout zat. Er bleek onvoldoende ruimte te zijn opgenomen in het plan om de brug zoals overeengekomen te bouwen. Bij het opstellen van het plan is door het ingenieursbureau een fout gemaakt. Het herstel van deze fout heeft een vertraging opgeleverd van ongeveer een jaar. De opdrachtnemer claimt voor deze vertraging een vergoeding. Wij zijn in overleg over deze claim omdat wij dit bedrag niet kunnen rijmen met het bedrag van de inschrijving en de daarin gehanteerde normbedragen. Op basis van deze cijfers komen wij zonder schade beperkend handelen door de opdrachtnemer tot een kwart van het geclaimde bedrag. Als partijen niet tot overeenstemming komen, kan de aannemer conform contract de claim voorleggen aan de rechtbank.