Provinciale wegen en fietspaden ontwikkelen, aanleggen en beheren
Toelichting
Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur ( PMI )
In 2018 zijn er stappen gezet in een aantal belangrijke Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI) studieprojecten. Voor het project Duinpolderweg hebben GS een definitief voorkeursbesluit genomen. Gezamenlijk met de provincie Zuid-Holland is een plan van aanpak voor de planuitwerkingsfase opgesteld. Ook voor het project Verbinding A8-A9 hebben GS een besluit voor een definitief voorkeursalternatief genomen.
De studie naar de doorgang Broek in Waterland heeft meer tijd in beslag genomen dan vooraf was voorzien. Tevens is er nog een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) gemaakt die in 2018 is opgeleverd. De uitkomsten van de studie zijn besproken in de commissie Mobiliteit & Financiën van 26 november 2018.
Voor de bereikbaarheid in Den Helder zijn korte termijn maatregelen in uitvoering genomen om de bereikbaarheid te vergroten. Hiervoor worden alle VRI’s op de N250 vervangen voor Intelligente-VRI’s en worden kleinschalige aanpassingen gedaan aan de kruising N250/Havenweg. Daarnaast is de studie naar lange termijn maatregelen in afronding waarin een verkenning wordt uitgevoerd naar wegen met 2x2 rijstroken. Een westelijke route over de N9, een midden variant over de N245, en een oostelijke variant bestaande uit een nieuwe verbinding tussen de A7 en de N99. Ook in andere studieprojecten is voortgang geboekt, zoals weergegeven in het Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI) 2019-2025, dat in november door PS is vastgesteld.
De provincie heeft in 2018 een aantal PMI projecten opgeleverd. Zo zijn de N307/N194 (project N23 Westfrisiaweg), Geinbrug, Vechtbrug, N241 en N235 in 2018 in gebruik genomen. Het instrument, uitvoeren van Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI): het 100% beheerst realiseren van projecten binnen vastgestelde kaders voor tijd, geld en kwaliteit, is niet conform de begroting 2018 verlopen. De huidige marktsituatie leidt tot vertragingen en kostenverhogingen bij met name de beweegbare kunstwerken.
Beheer en onderhoud
Het afgelopen jaar zijn de laatste gebiedscontracten gegund voor het beheer en onderhoud van de provinciale infrastructuur. Daarmee zijn in alle gebieden in 2018 de gebiedsaannemers actief. Dat is ruim een half jaar eerder dan de uiterste deadline van 31 december 2018. De gebiedscontracten zijn ook binnen het beschikbare budget gegund. Momenteel voldoet 97% van de wegen en de fietspaden aan het door PS vastgestelde kwaliteitsniveau. Dat is 2% hoger dan de streefwaarde van de provincie. Het areaal dat momenteel niet voldoet aan het vastgestelde kwaliteitsniveau zal in onderhoud worden genomen door de desbetreffende gebiedsaannemer. In de PS vergadering van november 2018 is het Provinciaal Meerjarenprogramma Onderhoud (PMO) behandeld en zijn de aangevraagde vervangingsinvesteringen beschikbaar gesteld. Om de biodiversiteit te verbeteren is in 2018 samen met de gebiedscontractant van gebied "Zuid-Kennemerland/ IJmond" gestart met een pilot "sinusmaaien" op de N203. Daarbij wordt in meerdere fases de berm gemaaid, zodat er altijd een leefgebied voor de insecten aanwezig blijft. De eerste resultaten zijn zeer positief.
In 2018 is tijdens een onderzoek vastgesteld dat in oude verflagen van ongeveer de helft van de beweegbare kunstwerken van de provincie chroom-6 voorkomt en mogelijk ook in oude verflagen van andere staalconstructies zoals de masten van de openbare verlichting. Chroom-6 kan in stofvorm gevaarlijk zijn voor de gezondheid, met name voor het onderhoudspersoneel. De provincie is daarom meteen in overleg gegaan met gebiedscontractanten en er zijn extra beheersmaatregelen genomen. Daarnaast heeft de provincie juridisch laten onderzoeken wat de rechtspositie van de provincie is rondom de aansprakelijkheid. De uitkomsten hiervan zullen in 2019 gereed zijn.
Innovatieve projecten
In 2018 is de provincie gestart met een groot aantal innovatieve projecten. Voor het innovatieve project Energiebesparing, het vervangen van de huidige openbare verlichting (OVL) door ledverlichting, is een inventarisatie gedaan naar de eisen die de provincie moet stellen voor het aanschaffen van led-lampen. In 2018 is hiervoor een inkoopstrategie geschreven. Deze inkoopstrategie bleek complexer als gevolg van de lopende gebiedscontracten. Hierdoor is de planning nu om in de eerste helft van 2019 het inkooptraject te doorlopen en in de tweede helft van 2019 en in 2020 de armaturen te plaatsen. Voor het innovatieve project Grondstoffen- en CO2-reductie door een grondstoffenpaspoort zijn gesprekken gevoerd met mogelijke partijen die het grondstoffenpaspoort kunnen beheren, zoals Madaster. De provincie is bezig met een uitvraag om standaard een materialenpaspoort op te stellen in 2019. Voor het project ‘Energiereductie in asfalt’ is samen met de andere provincies een concept uitvraag opgesteld. Voor het innovatieve project "Pilots met geluid beperkende maatregelen" is de verkenningsfase in 2018 positief afgerond. De eerst gekozen locatie voor de pilot bleek niet geschikt voor monitoring. In 2019 zal op een alternatieve locatie de pilot worden uitgevoerd. De levensduur verlengende maatregelen lopen volgens schema. Zo is het project “Epoxy asfalt” in 2018 opgestart. Proefvakken zijn aangelegd in samenwerking met TU Delft, gebiedsaannemer WaakSaam en 6 gemeenten. Binnen project ‘ISB’ (levensduurverlenging van stalen bruggen) is 2018 gebruikt om, samen met andere beheerders en kennisinstituten, de inkoop uitvraag scherp te krijgen. Project "Biobeton" is opgestart, in 2018 zijn proeflocaties gedefinieerd. In 2019 en daarna worden de proeven uitgevoerd en gemonitord.
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | 0utput gerealiseerd | ||
Meetmoment: Zomernota 2018 | ||||
2.1.2.01 Doen van onderzoek door uitvoeren van verkeerstudies | - A8/A9: Voorstel definitief voorkeursalternatief en starten planuitwerkingsfase door ons genomen in Q2. | - Conform. - Conform. - Niet gehaald. De uitkomsten van de studie zijn in november in de Commissie M&F besproken en zullen na de coalitie onderhandelingen verder worden opgepakt. - Conform. | ||
Meetmoment: Begroting 2018 | ||||
2.1.2.02 Opstellen van een investeringsprogramma (PMI) | - PMI 2019-2024 wordt aan PS voorgelegd in Q4 2018. | - Conform. | ||
Meetmoment: Begroting 2018 | ||||
2.1.2.03 Uitvoeren projecten PMI | - Het 100% beheerst realiseren van projecten binnen vastgestelde kaders voor tijd, geld en kwaliteit. | - Vertraging & kosten verhoogd. - Conform. | ||
Meetmoment: Begroting 2018 | ||||
2.1.2.04 Uitvoeren van strategisch beheer | - Op basis van uitvoeringsvoortgang en areaaluitbreiding wordt het PMO geactualiseerd. | - Conform. - Conform. | ||
Meetmoment: Begroting 2018 | ||||
2.1.2.05 Uitvoeren van vast en variabel onderhoud | - Minimaal 95 % van de netwerken voldoet aan het door PS vastgesteld kwaliteitsniveau. | - Conform. - Conform. | ||
Meetmoment: Begroting 2018 | ||||
2.1.2.06 Uitvoeren projecten PMO | - Het 100% beheerst realiseren van projecten binnen vastgestelde kaders voor tijd, geld en kwaliteit. | - Conform. | ||
Meetmoment: Begroting 2018 | ||||
2.1.2.08 Investeren in innovatieve projecten | - Energiebesparing, het vervangen van de huidige openbare verlichting (OVL) door LED-verlichting. | - Inkoop strategie opgesteld. - Niet conform. a. Conform. b. verkenningsfase afgerond, voor pilot nog geen proeflocatie gevonden. | ||
Meetmoment: Begroting 2018 | ||||
2.1.2.09 Ontwikkelen van weginfrastructuur | - Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur (PMI) 2019-2024. | - Conform. | ||
Meetmoment: Begroting 2018 | ||||
2.1.2.10 Tunnels beheren en bewaken | - Beheer- en bedieningscontract wordt conform gestelde eisen uitgevoerd. | - Conform. - Conform. |