jaarverslag 2018

Bereikbaarheid

OV-concessies aanbesteden en beheren

OV-concessies aanbesteden en beheren

Toelichting

De provincie is, op grond van de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000), opdrachtgever voor het regionaal openbaar vervoer per bus, met uitzondering van het gebied van de Vervoerregio Amsterdam (VRA). Het gebied van de provincies is verdeeld in 3 concessiegebieden: Gooi en Vechtstreek (rondom Hilversum), Haarlem-IJmond en Noord-Holland Noord (ruwweg alles boven de lijn Heemskerk – Purmerend). Op basis van de Wp2000 moet de provincie de concessies aanbesteden. Een aanbestedingstraject heeft een doorlooptijd van ruim 3 jaar. De maximale looptijd van een concessie is 10 jaar.
In 2018 is de concessie voor de Gooi een Vechtstreek met 2 jaar verlengd tot medio 2021. Hierdoor krijgt de provincie meer tijd om onder andere onderzoek te verrichten naar een combinatie met het gemeentelijke doelgroepenvervoer voor de trajecten waar weinig vraag is naar openbaar vervoer én daarnaast een duurzaamheidsslag te maken bij de aanbesteding.  De concessie Haarlem-IJmond is in september 2017 gestart. Het jaar 2018 was het eerste volledige jaar. In 2018 steeg het gebruik van het openbaar vervoer in deze concessie met ruim 20% van het aantal gereisde kilometers ten opzichte van 2017. Tenslotte is de concessie Noord-Holland Noord in mei 2017 gegund. De vervoerder is vervolgens gestart met de voorbereidingen voor de ingangsdatum op 22 juli 2018. Met uitzondering van de vertraagde levering van het Zero Emissiematerieel en opstartproblemen op Texel, is de uitrol van de nieuwe concessie goed verlopen.
De prestaties van de vervoerder worden per kwartaal gemonitord en besproken. Aan deze prestaties hangen bonussen en/of malussen. Het overzicht van de prestaties wordt gepubliceerd in het “jaarverslag openbaar vervoer 2017”. De bonussen en/of malussen worden afgerekend bij de jaarlijkse eindafrekening van de concessies.
Buurtbussen rijden al jaren als extra dienst naast het reguliere busvervoer dat door de vervoerder wordt aangeboden. Buurtbussen zijn een openbare vervoersdienst die op vrijwillige basis wordt aangeboden dóór mensen uit de regio, vóór mensen uit de regio. Als laag bezette lijnen/trajecten komen te vervallen geeft de provincie ruimte aan particuliere initiatieven voor het opzetten van een lokale buurtbuslijn. De provincie financiert de buurtbussen en verleent jaarlijks subsidie aan de verenigingen UVR Buurtbussen. Daarnaast voert Connexxion, de huidige vervoerder in de Noord-Hollandse gebieden, onderhoud uit aan de buurtbussen en ondersteunt de verenigingen bij de dagelijkse uitvoering. Jaarlijks worden de dienstregelingen van buurtbuslijnen geëvalueerd en waar nodig verbeterd, zodat ze nog beter aansluiten op de wensen van de lokale reiziger. In totaal telt de provincie Noord-Holland 10 buurtbus verenigingen, die dankzij de inzet van honderden vrijwilligers met 19 (8-persoons)buurtbussen op vrijwillige basis 11 buurtbuslijnen verzorgen. Alle buurtbuslijnen staan in de dienstregeling van Connexxion. Ze bieden van maandag tot en met zaterdag, van de vroege ochtend tot de vroege avond, openbaar vervoer aan reizigers in hun regio.
Sociale veiligheid is een belangrijk kwaliteitsaspect van het openbaar vervoer. Het is een randvoorwaarde die op alle bussen en bushaltes op orde moet zijn, omdat dat een belangrijke voorwaarde is voor reizigers om de bus te nemen. In de Nota Sociale Veiligheid OV 2014-2020 zijn de doelstellingen en de uitgangspunten vastgelegd. In de periode tot aan 2020 streeft de provincie naar een sociale veiligheidsbeleving van tenminste een 8,0 in iedere concessie en een daling van tenminste 25% van het totaal aantal incidenten in de concessies. De vervoerder levert elk jaar een actieplan sociale veiligheid per concessie op. Gebaseerd op de nota gaat de vervoerder concreter in op ontwikkelingen, doelstellingen en maatregelen. De provincie toetst de actieplannen aan de beleidsdoelstellingen en uitgangspunten. De waardering in cijfers van de sociale veiligheidsbeleving worden jaarlijks gepubliceerd. In april 2019 volgt de OV-Klantenbarometer 2018.
Naast belangrijke samenwerkingspartners, zoals de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten, belangenorganisaties en buurtbusverenigingen, zijn de reizigers de belangrijkste stakeholders. Zij worden vertegenwoordigd door het Regionaal Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer Noord-Holland (Rocov-NH). Het Rocov-NH is een organisatie van vrijwilligers die een bij wet geregelde taak vervult: namens de reizigers adviseren over het openbaar vervoer in Noord-Holland. De provincie Noord-Holland en de vervoerder hebben, op grond van de Wp2000, alle voorgenomen wijzigingen van tarieven, routes en dienstregelingstijden voor advies aan het Rocov-NH voorgelegd en met deze adviezen rekening gehouden. Over andere onderwerpen kan het Rocov-NH ongevraagd adviseren.

Tabel Instrumenten - Output

Instrumenten

Output begroot

0utput gerealiseerd

Meetmoment: Begroting 2018

2.3.1.01                   Beheren/monitoren van concessies/contracten

- Implementatie en start concessie NHN in Q3-2018.

- Stiptheid van het busvervoer gemeten en in de OV-jaarverslagen opgenomen.

- Gemonitorde prestaties van concessiehouders per concessie in de jaarverslagen gepubliceerd.

- Bonussen en malussen aan concessiehouders vastgesteld en toegepast.

- Met consumentenorganisaties en gemeenten tijdig over de dienstregelingswijzigingen overlegd.

- Sociaal veiligheidsbeleid van concessiehouders per concessie van het openbaar busvervoer, buurtbussen, per regio aan het sociaal veiligheidskader getoetst.

- Conform.

- Conform.

- Conform.

- Conform.

- Conform.

- Conform.

Meetmoment: Begroting 2018

2.3.1.02                   Verlenen van subsidies

- Subsidies aan buurtbusverenigingen verleend in Q2-2018.

- Conform.