Rijksbeleid beïnvloeden
Toelichting
Tijdens het bestuurlijk overleg in het voorjaar over het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) hebben Rijk en regio ingestemd te beginnen met het Programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid in de MRA. In juli heeft de programmaraad ingestemd met het plan van aanpak. Volgens de 4 programmalijnen (stedelijke bereikbaarheid, korte termijn maatregelen, bereikbaarheid Zuidwestkant Amsterdam en netwerken, ringen en stad) is vervolgens gewerkt aan voorstellen die in het bestuurlijk overleg MIRT van november zijn vastgesteld. Tevens zijn tijdens dit bestuurlijk overleg MIRT principe afspraken gemaakt over een multimodaal mobiliteitspakket voor het corridorgebied Hoorn-Amsterdam. Rijk en regio spannen zich in om voor de Statenverkiezingen van 20 maart 2019 de resterende financiële dekking helemaal rond te krijgen.
Het opstellen van het Regionaal Openbaar Vervoer Toekomstbeeld heeft vertraging ondervonden. Dit komt onder meer doordat het landelijk traject meer tijd vergde evenals de voorbereiding van het regionale traject (input van woon- en werkgebieden). De verwachting is nu dat in tweede kwartaal 2019 de varianten worden opgeleverd en dan met de betrokken partijen kunnen worden besproken. Op basis daarvan zal dan in het derde kwartaal het Regionaal OV Toekomstbeeld worden opgesteld.
Tabel Instrumenten - Output
Instrumenten | Output begroot | 0utput gerealiseerd | ||
Meetmoment: Zomernota 2018 | ||||
2.2.2.01 Maken/ontwikkelen van beleid en beïnvloeden van Rijksbeleid | - Samen met het Rijk en de Regiopartijen opstellen van het Programma Bereikbaarheid in, van en naar de MRA en daar PS over informeren in Q4-2018. | - Conform. - Conform. - In 2018 zijn de landelijke en regionale traject voorbereidingen getroffen. Het concept van het Regionaal OV Toekomstbeeld komt in Q2 in 2019 beschikbaar. PS (commissie) zullen daar dan over worden geïnformeerd en betrokken om een reactie te geven. |