In totaal werd het volgende aan belasting/heffingen/rechten geraamd en gerealiseerd:
Raming/opbrengsten belastingen en heffingen ( x € 1.000.000)
Belasting / Heffing | Jaarrekening 2017 | Begroting 2018 | Jaarrekening 2018 |
Opcenten motorrijtuigenbelasting | 201,9 | 199,4 | 208,0 |
Grondwaterheffing | 0,8 | 0,7 | 0,9 |
Nazorgfonds | 0,5 | 0,0 | 0,0 |
Leges | 0,0 | 1,8 | 0,0 |
* WABO | 2,1 | 0,0 | 2,3 |
* niet-WABO | 0,5 | 0,0 | 0,7 |
Totaal | 205,8 | 201,9 | 211,9 |
Opcenten motorrijtuigenbelasting , raming en resultaat 2018
In de begroting 2018 werd € 199,4 miljoen aan opbrengsten opcenten motorrijtuigenbelasting geraamd.
Opbrengsten opcenten motorrijtuigenbelasting 2017-2023 ( x € 1.000.000)
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Begroting 2017 | 195,4 | 195,4 | 195,4 | - | - | - | - |
Jaarrekening 2017 | 201,9 | - | - | - | - | - | - |
Begroting 2018 | - | 199,4 | 199,4 | 199,4 | 199,4 | - | - |
Jaarrekening 2018 | - | 208,0 | - | - | - | - | - |
Begroting 2018 | - | - | 204,1 | 204,1 | 204,1 | 204,1 | - |
Verwachte opbrengsten | - | - | € 208,7 *) | 208,7 | 208,7 | 208,7 | 208,7 |
*) Verwachte opbrengsten opcenten motorrijtuigenbelasting uitgaande van de realisatie 2018. Opgave belastingdienst 12 januari 2019.
Uit de halfjaarlijkse gewichtsuitdraai opcenten-plichtige voertuigen per 18 januari 2019 blijkt dat Noord-Holland over 2018 in totaal € 208.026.000 (afgerond) aan provinciale opcenten heeft ontvangen. Over de jaren 2016 en 2017 bedroegen de totaal bedragen van de provinciale opcenten respectievelijk € 194.262.700 en € 201.875.700 (afgerond).
Dit komt neer op een autonome groei in 2018 ten opzichte van de opbrengst 2017 van 3,05 %, wat neerkomt op een meeropbrengst ten opzichte van de begroting 2018 van circa € 6,15 miljoen. Deze ontwikkeling houdt verband met een toename van het aantal voertuigen. Bij de personenauto’s en motoren zien we een stijging van het aantal voertuigen ten opzichte van 2017 met 24.400, waarvan bijna 12.000 voertuigen bij de GWH.
In de begroting 2018 was rekening gehouden met een opbrengst provinciale opcenten van € 199,4 miljoen. Provinciale Staten hebben laatstelijk op 10 november 2008 besloten het opcenten-tarief van 63,9 per 1 april 2009 met vier opcenten te verhogen naar 67,9. Dit tarief gold ook in 2018.
De registratie van gegevens voor de motorrijtuigenbelasting wordt uitgevoerd door het CBM (Centraal Bureau Motorrijtuigenbelasting) en is daarmee een verantwoordelijkheid van het Rijk. Het CBM int de provinciale opcenten en draagt deze aan de provincies af. De provincies hebben geen controlemogelijkheden op deze afdrachten en zijn daarmee informatieafhankelijk van het CBM. De kwaliteit van de informatie over de ontvangen opcenten per provincie is derhalve niet geheel gewaarborgd en aldus blijft enige onzekerheid bestaan over de juistheid en volledigheid van de ontvangen opcenten.
Onbenutte belastingcapaciteit
Het maximum aantal opcenten dat provincies in 2018 mochten heffen was 111,8 opcenten. Eén opcent genereerde in 2018 afgerond € 3,064 miljoen aan opbrengst. De theoretische opbrengst vanwege onbenutte belastingcapaciteit, mede bepalend voor de provinciale weerstandscapaciteit, kwam in 2018 uit op afgerond € 134,5 miljoen.
Berekening onbenutte belastingcapaciteit
Opbrengst opcenten 2018 (x € 1.000.000) | Opcenten tarief 2018 | Opbrengst per opcent (x € 1.000.000) | Maximum opcenten tarief 2018 | Maximale opbrengst 2018 (x € 1.000.000) | Onbenutte belastingcapaciteit 2018 (x € 1.000.000) |
208,00 | 67,90 | 3,06 | 111,80 | 342,50 | 134,50 |
Kostendekkendheid leges
In de begroting 2019 is door ons aangegeven dat wij u in het 4de kwartaal 2018 meer inzicht zouden geven in de kostendekkendheid van de legestarieven. In het najaar van 2018 zijn wij gestart met een onderzoek naar de kostendekkendheid. In de jaarrekening 2018 kunnen wij de eerste resultaten van dit onderzoek presenteren. Het zijn de eerste resultaten van het onderzoek die wij de komende tijd verder gaan vervolmaken. Wij zijn hierbij ook afhankelijk van gegevens van derden zoals de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) en de Omgevingsdienst Noord-HollandNoord (OD-NHN). Beide omgevingsdiensten verzorgen namelijk de vergunningsaanvragen van o.a. de WABO, Waterwet, Wet Natuurbescherming. De komende tijd wordt de kostentoerekening verder vervolmaakt. Bij de vaststelling van de legestarieven willen wij u (meer) inzicht geven in de kostendekkendheid van de verschillende tarieven zoals opgenomen in de tarieventabel horende bij legesverordening.
Dekkingspercentages leges
Tarieventabel leges | Uitvoerende organisatie | Baten 2018 | Lasten 2018 | Kostendekkend 2018 |
WABO | OD NZKG | € 2.322.963 | € 1.329.518 | 174,72% |
Wegen/waterwegen | provincie Noord-Holland | € 241.429 | € 339.412 | 71,13% |
Waterwet | OD NZKG | € 83.758 | € 961.544 | 8,71% |
Wet hygiëne zwembaden | OD NHN | € 2.584 | € 72.395 | 3,57% |
Ontgrondingenwet | OD NZKG | € 72.031 | € 32.207 | 223,65% |
Wadloop | provincie Fryslân | € 565 | € 28.500 | 1,98% |
Wet Natuurbescherming | Bij12/faunafonds | € 279.900 | € 287.364 | 97,40% |
Wet Natuurbescherming | OD NHN | € 0 | € 2.337.817 | 0,00% |
Wet Luchtvaart | OD NZKG | € 0 | € 116.450 | 0,00% |
Overige | provincie Noord-Holland | € 0 | € 0 | - |
Totaal provinciale heffingen | € 3.003.230 | € 5.505.207 | 54,55% |
Bij de vergunningsaanvragen Luchtvaartwet en de Wet Natuurbescherming zijn geen opbrengsten opgenomen aangezien er voor deze aanvragen geen afzonderlijke tarieven in de thans geldende legesverordening 2017 zijn opgenomen.
Heffing van opcenten interprovinciaal vergeleken
Provincies mochten met ingang van 1 januari 2018 maximaal 111,8 opcenten heffen. Dit maximum wordt jaarlijks geïndexeerd met de tabelcorrectiefactor (een aanpassing aan de ontwikkeling van gemiddelde prijsindexcijfers).
Benutte percentages opcenten motorrijtuigenbelasting per provincie 2017-2018
Provincie | Tarief opcenten | Maximum tarief | Benut % | |||
2017 | 2018 | 2017 | 2018 | 2017 | 2018 | |
Drenthe | 92,0 | 92,0 | 111,0 | 111,8 | 82,9% | 82,3% |
Flevoland | 78,2 | 79,0 | 111,0 | 111,8 | 70,5% | 70,7% |
Friesland | 69,4 | 70,0 | 111,0 | 111,8 | 62,5% | 62,6% |
Gelderland | 89,2 | 89,2 | 111,0 | 111,8 | 80,4% | 79,8% |
Groningen | 88,6 | 89,3 | 111,0 | 111,8 | 79,8% | 79,9% |
Limburg | 77,9 | 77,9 | 111,0 | 111,8 | 70,2% | 69,7% |
Noord-Brabant | 76,1 | 76,1 | 111,0 | 111,8 | 68,6% | 68,1% |
Noord-Holland | 67,9 | 67,9 | 111,0 | 111,8 | 61,2% | 60,7% |
Overijssel | 79,9 | 79,9 | 111,0 | 111,8 | 72,0% | 71,5% |
Utrecht | 72,6 | 72,6 | 111,0 | 111,8 | 65,4% | 64,9% |
Zeeland | 82,3 | 82,3 | 111,0 | 111,8 | 74,1% | 73,6% |
Zuid-Holland | 91,4 | 90,4 | 111,0 | 111,8 | 82,3% | 80,9% |
Gemiddeld | 80,5 | 80,6 | 111,0 | 111,8 | 72,5% | 72,0% |
Financiële kengetallen in relatie met het BBV
Jaarrekening 2017 | Begroting 2018 | Jaarrekening 2018 | |
A) Opcenten motorrijtuigenbelasting | 67,9 | 67,9 | 67,9 |
B) Landelijke gemiddelde opcenten in het jaar ervoor | 80,5 | 80,6 | 80,6 |
C) Aantal opcenten t.o.v. landelijke gemiddelde (A / B) x 100% | 84,3% | 84,2% | 84,2% |