jaarverslag 2018

Bereikbaarheid

Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar

Ontwikkelingen in de omgevingsfactoren lopende het begrotingsjaar

Ruimtelijke en sociaaleconomische ontwikkelingen.:
De Omgevingswet is een belangrijke richting voor ons beleid. Dat geldt ook voor de Nationale Omgevingsvisie die het Rijk aan het opstellen is. De Omgevingswet heeft nadrukkelijk tot doel om een impuls te geven aan de wijze waarop de overheid in samenwerking met anderen omgaat met maatschappelijke opgaven en deze wenst te realiseren. In 2018 is de ingangsdatum van de Omgevingswet overigens uitgesteld tot 2021.
Partners in de Metropoolregio Amsterdam, het Rijk, gemeenten, waterschappen, belangenorganisaties, individuele grondeigenaren en reizigers
Mensen die zich willen verplaatsen, blijven doorgaans niet binnen de grenzen van bestuurlijke eenheden. Bovendien maken ze in een ketenreis vaak gebruik van meer modaliteiten en van meerdere aanbieders van vervoer. Daarom alleen al is samenwerking in het beleidsveld van de mobiliteit onontbeerlijk. De provincie werkt intensief samen met andere overheden, als het Rijk, aangrenzende provincies, de Vervoerregio Amsterdam, de Metropoolregio Amsterdam, gemeenten en waterschappen. Maar ook met organisaties die belangen vertegenwoordigen in de wereld van de mobiliteit (bijvoorbeeld TLN, EVO, ANWB, Rover, Fietsersbond en Schuttevaer). Die samenwerking geldt zeker ook voor de reizigers en inwoners. De provincie doet dat steeds meer door de gebruiker in een vroegtijdig stadium bij de planvorming te betrekken. Voorbeelden daarvan zijn de verkeerssituatie in Broek in Waterland en de nieuwe verbindingen A8-A9 en Duinpolderweg.
Demografische en economische ontwikkelingen
De economie is uit de recessie gekomen. Dit uit zich onder meer in een toename van de kosten veroorzaakt door files en vertragingen in het verkeer. De stijging van de verliestijd van voertuigen in 2018 ten opzichte van 2017 bedraagt landelijk meer dan 7%. Daarmee komt de totale verliestijd weer op het niveau van 2008.
De economische groei betekent ook een grote stimulans voor de werkgelegenheid en de opleving van de bouwactiviteiten. De groei in werkgelegenheid in de provincie voltrok zich in de periode 2017-2018 voor 2/3 in en direct om Amsterdam. De economische groei zet de huizenmarkt onder druk. De vraag naar woningen in de regio Amsterdam neemt sterk toe. Zowel de groei van de werkgelegenheid als van het aantal nieuwe inwoners moet worden gefaciliteerd door het mobiliteitssysteem. De opgave daarin is groot.
Kostprijsverhogende ontwikkelingen
De aanwezigheid van chroom-6, de chemische stof PFOS en de marktsituatie zorgen voor kostenverhogingen en vertragingen. Door de toenemende vraag en het gebrek aan personeel en materiaal kunnen aannemers niet altijd voldoende werk en kwaliteit leveren. Daarnaast eist 'de omgeving' steeds nadrukkelijker een positie op tijdens de planvorming en realisatie van infrastructuur. Zo vergt burgerparticipatie meer capaciteit en inzet.