jaarverslag 2018

Openbaar bestuur

Bestuurshandelingen communiceren

Bestuurshandelingen communiceren

Toelichting

Noord-Holland is een veelzijdige en ondernemende provincie. Het provinciebestuur houdt zich met veel zaken bezig die belangrijk zijn voor de Noord-Hollanders. Toch is de gemiddelde Noord-Hollander niet altijd goed op de hoogte van het werk van de provincie. Uit onderzoek in 2014 bleek dat driekwart van de Noord-Hollanders geen of nauwelijks een idee heeft wat de provincie doet. Ook was het vertrouwen in het werk van de provincie laag. Daarom is aan het begin van deze collegeperiode een nieuwe communicatiestrategie vastgesteld, die het vergroten van bekendheid met en vertrouwen in het werk van de provincie centraal stelt.
Op basis van deze communicatiestrategie is de afgelopen jaren gewerkt aan het breder vertellen van het verhaal van de provincie, het communicatiever maken van de organisatie en vernieuwing van het sponsorbeleid en het persbeleid. Ook zijn veel van de communicatiemiddelen van de provincie vernieuwd: er kwamen een nieuwe, meer servicegerichte website en een nieuw intranet, de webcare op sociale media is geprofessionaliseerd en de bladen van de provincie kregen een nieuwe formule. Er is een start gemaakt met een nieuw ontwerp en personalisatie van het NH Weekbericht en andere digitale nieuwsbrieven, dit zal in 2019 worden afgerond.

Tabel Instrumenten - Output

Instrumenten

Output begroot

0utput gerealiseerd

Meetmoment: Begroting 2018

1.3.1.01                   Inzetten interne communicatie

- Intranet doorontwikkeld.
- Verandercommunicatie over de organisatieontwikkeling (Samen Noord-Holland).
- Personeelsblad Op Dreef doorontwikkeld als digitaal magazine.
- Organisatie communicatiever maken.
- Provinciale ambitie i-domein vertalen.

- Conform.
- Conform.

- Conform.

- Conform.
- Conform.

Meetmoment: Begroting 2018

1.3.1.02                   Inzetten externe communicatie

- Website doorontwikkeld.
- Sociale media doorontwikkeld.
- NH Kwartaalblad ontwikkeld tot nieuw extern blad, gericht op inwoners (digitaal en op papier).
- NH Weekbericht ontwikkeld tot meer gepersonaliseerde nieuwsbrief, gericht op relaties en stakeholders.

- Conform.
- Conform.
- Conform.

- NH Weekbericht wordt in 2019 vernieuwd.

Meetmoment: Begroting 2018

1.3.1.03                   Implementeren communicatiebeleid

- Inzet actief persbeleid.
- Meer gebruik van (communicatie)onderzoek.
- Jaarprogramma sponsoring en relatiemanagement uitgevoerd.
- Corporate story opgesteld.
- Extra inzet burgerparticipatie.

- Conform
- Conform
- Conform

- Conform
- Conform

Meetmoment: Begroting 2018

1.3.1.04                   Instrumentarium uitbreiden

- Uitbreiding instrumenten voor consultatie van burgers gerealiseerd.

- Conform